Steg 1 för bättre SEO

Sökoptimering | SEO | Google | Adwords

Att överdriva och säga att ditt företag behöver Google är ingen underdrift brukar vi säga. Tidningen Internetworld har presenterat i en undersökning som visar hur stor betydelse en topplacering på Google har. Att synas på första sidan av Google ger dig ungefär sex gånger fler besökare än tidigare. Det visar sig också att hälften av alla som gör Google sökningar besöker aldrig längre än sida 3 på Google – Därför är det viktigt att lägga fokus på att hamna på första sidorna.

Vi kommer löpande att ge tips om hur SEO funkar samt vad man skall tänka på för att uppnå så bra resultat som möjligt. För att få detaljerade tips, nyheter och Freebies som visitkort design, HTML sidor, Gratis Plugins. Följ då vårt nyhetsbrev så skickar vi automatiskt ut något intressant varje vecka.

Steg 1

Val av domännamn.
Domännamnet på er hemsida är en bra start på smart marknadsföring. Ett exempel är ifall du driver ett byggföretag, tänk att alltid försöka använda ordet ”bygg” som blir ert prio i sökoptimering. Exempel: www.tmlbygg.se jämfört med www.tml.se. Första exemplet plockas ut bättre av Google inom ”bygg” sökordet. ‘

Vilka nyckelord använder du?
Ta reda på vad dina kunder söker på när dem söker efter din typ av verksamhet. Google (SEO) strävar efter att presentera så relevant resultat som möjligt till sökaren som söker. Därför är det viktigt att tänka på ”vilka” sökord era kunder söker på. Detta ökar chansen till att Google (SEO) lyfter upp er i SERP. Så se till att leta upp de sökord som är mest populära i din målgrupp och använd dem löpande i text och innehåll på hemsidan.

Isse tipsar: Följ vad som är trendigt inom er bransch. Vad söks som är nytt? Inom byggbranschen kan nya ROT-avdraget vara ett bra exempel. Våga prova dig fram. Think-outside-off-the-box.

Titlar, titlar och titlar.
Alfred Hitchcock brukade säga att det viktigaste en film har är: manus, manus och ännu mer manus. Här kan vi referera till, då Google lägger stor grund i innehållet på er sida. Här spelar era titlar stor vikt. Tänk alltid på att lyfta upp era nyckelord som titlar. Ett bra exempel på rubrik H1 – Välkommen till byggföretaget TMLBygg.

Isse tipsar: Exemplet ovan är extremt bra att tänka på. Här plockar Google upp ert nyckelord ”bygg” två gånger på en rubrik, vilket är bra. Tänk på att alltid ha dessa så högt uppe och inte användas som H4-H5. Nu tänker ni nog säkert att det är bara att ”skriva” bygg flera gånger om i olika fraser, nej. Google lägger även fokus på att analysera ifall innehållet är relevant.

Steg 2

Följ oss i senare blogginlägg. För att få sneak-peak och få bättre koll på tips, nyheter och även freebies. Skriv upp er på vårt nyhetsbrev ovan.

Share